Wzrok

... zmysł wzroku to skomplikowany układ sensoryczny, który umożliwia nam identyfikowanie obrazu, przewidywanie tego, co nas czeka i przygotowywanie się na reakcję ...

Bodźcem aktywującym zmysł wzroku jest światło albo zmiana jego natężenia ... Unikalną cechą zmysłu wzroku jest dostarczanie informacji zarówno o czasie, jak i przestrzeni. Widzimy rzeczy sekwencyjnie, a jednocześnie widzimy też obszar przestrzeni. Zmysł wzroku nie należy mylić ze wzrokiem, który jest jedynie elementem zmysłu.

Wzrok, podstawowa umiejętność zobaczenia dużego “E” na planszy, jest nam dany. Wzrok jest niezbędnym warunkiem funkcjonowania zmysłu wzroku. Możliwe są dwie sytuacje: albo widzimy, albo nie widzimy. Nikt, nawet my sami, nie może nas nauczyć widzieć. Zmysł wzroku, w przeciwieństwie do wzroku, nie jest wrodzony, ale rozwija się stopniowo w miarę integrowania się naszych zmysłów. Dorastając, uczymy się rozumieć to, co widzimy. W jaki sposób? Dzięki ruchowi! Ruch, podstawa wszelkich procesów edukacyjnych , uczy nasze oczy rozumieć to, co widzimy, w przeciwieństwie do nieruchomego siedzenia i czytania lub wpatrywania się w komputer.

Układ przedsionkowy i proprioceptywny mają ogromny wpływ na zmysł wzroku. Kiedy rozciągamy i kurczymy mięśnie posturalne, żeby się położyć, usiąść lub stanąć na obu nogach, wrażenia zmysłowe bombardują nasz mózg i ułatwiają ruchy oczu ... Kiedy podejmujemy celowe działania, nasze oczy stają się lepiej skoordynowane. Stąd ruch, równowaga, kontrola mięśniowa i reakcje posturalne to warunek konieczny dobrego rozwoju zmysłu wzroku.

Układ dotykowy także ma duży wpływ na zmysł wzroku. Dłoń niemowlaka dotyka jest stopy, a on odwraca się, by zobaczyć czego dotknął. Przedszkolak trzyma w ręce pomarańczę i zwraca wzrokową uwagę na jej właściwości dotykowe. Jutro zobaczy następną pomarańczę i będzie wiedział, że jest kulista, ma nierówną powierzchnię, jest twarda i dobrze się ją trzyma, ściska, roluje między dłońmi i podrzuca ... Do tego, by dobrze widzieć, potrzeba niezliczonych konkretnych doświadczeń dotykowych.

Zmysł słuchu także oddziaływuje na zmysł wzroku. Kiedy słyszymy jakiś dźwięk, informacja słuchowa wzmacnia nasze przetwarzanie wzrokowe dotyczące tego, co się dzieje dookoła ... na przykład usłyszane lub wypowiedziane słowo “jabłko” aktywuje w wyobraźni obraz jabłka.

Carol Stock Kranowitz “Nie-zgrane dziecko”